ASPress - czasopisma pedagogiczne


ARCHIWUM WYDAŃ CYFROWYCH


Zbiór 52 felietonów poświęconych współczesnej Polsce, Polakom, polityce, roli telewizji i mediów we współczesnym świecie, globalizacji i konsekwencji wynikającej z naszego otwarcia na świat.
Wydanie w postaci pliku PDF
Cena 10 zł.
Zamów


Książka o podróżach, poznawaniu, odkrywaniu i podbijaniu świata, o pokonywaniu kolejnych horyzontów ludzkiego rozwoju. Ludzie wędrują od wieków, zawsze chcieli zobaczyć, co jest za kolejną rzeką, górą, morzem, za nowym horyzontem. Ta wędrówka pozwoliła najpierw poznać naszą planetę, a dziś już zaprowadziła człowieka poza granice Układu Słonecznego. Kim są ci, którzy zmieniają historię świata? Dlaczego Krzysztof Kolumb odkrył Amerykę, a Mikołaj Kopernik „poruszył” Ziemię?
Wydanie w postaci pliku PDF.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydanie drukowane



Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne

Pierwszy pojazd z napędem na obie osie skonstruowano w 1824 r. a więc ponad pól wieku wcześniej od samochódu. Jednak dopiero wojskowi amerykańskiej armii jako pierwsi chcieli mieć pojazd, który pojedzie każdą drogą, pokona głębokie rowy  i wyposażony będzie we wciągarkę, tak by mógł poruszać się w każdym terenie.
Cena 10 zł.
Zamów

Wydania specjalne "Geografii w Szkole"

2011

2010

2009

2008


Cena kompletu wydań 50 zł
Cena jednego wydania 10 zł
Zamów



Ebooki 


Więcej

Auta sportowe

ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE

SAMOCHODY SPORTOWE
Szybkie, piękne, drogie. Są marzeniem każdego kierowcy. Jak wszystko co szybkie lubi rywalizację. Nie inaczej jest z samochodami.
Pierwszy wyścig odbył się 22 lipca 1894 r. na trasie Paryż-Rouen. Do startu zgłoszono 102 pojazdy, ostatecznie wystartowało 21 pojazdów samobieżnych napędzanych silnikami parowymi, elektrycznymi i spalinowymi. Najszybciej trasę 126 km przejechał Albert de Dion na samochodzie parowym własnej konstrukcji. Zajęło mu to 6 h i 48 min. Nagrodę otrzymał jednak Peugeot i Panhard.
Dziś mamy wyścigi Formuły 1, wyścigi NASCAR, rajdowe mistrzostwa świata, wyścigi 24 godzinne. W każdym rodzaju, kategorii startują auta odmiennej konstrukcji. Na publicznych drogach spotkamy natomiast piękne samochody o wystylizowanej sylwetce, z potężnymi silnikami przyspieszającymi do 100 km/h w kilka sekund.
W książce "Samochody sportowe" przedstawiona jest historia marek sportowych, najsłynniejszych modeli, największe sukcesy sportowe i najważniejsze osiągi oraz szczegóły konstrukcyjne.

Książka dostępna w formacie PDF. 

LAMBORGHINI

Kto wie czy samochody Lamborghini powstały by kiedykolwiek gdyby nie... wyniosłość Enzo Ferrari. Kiedy znany producent traktorów Ferruccio Lamborghini, miłośnik sportowych aut i posiadacz wielu egzemplarzy zauważył, że niektóre elementy sprzęgła są takie same jak w ciągnikach Ferrari odparł, że nie będzie mu jakiś producent traktorów czynił takich uwag. Na to Lamborghini odpowiedział, że zbuduje lepsze samochody od Ferrari.
Do czego może doprowadzić złość i pasja można było zobaczyć rok po tej rozmowie w 1963 r. na przykładzie modelu Lamborghini 350 GTV z silnikiem V12, rozwijający prędkość 280 km/h. Lamborghini wykorzystał prosty sposób, ramę wykonał ze stalowych rur, a do niej przymocował aluminiowe płaty karoserii. Dzięki temu auto o długości 4,5 m ważyło zaledwie 1030 kg co pozwoliło uzyskać lepsze od konkurencji osiągi.



FERRARI
Ferrari to dzieło życia Enzo Ferrari, mechanika samochodowego, znakomitego kierowcy wyścigowy, założyciela firmy Ferrari, wreszcie konstruktora własnego samochodu wyścigowego. Auta z czarnym rumakiem cieszą się największym uznaniem wśród fanów sportów motorowych. Za sprawą licznych zwycięstw w najpoważniejszych wyścigach takich, jak Mille Miglia, 24 godzinny wyścig Le Mans i w Formule 1. Pierwszy tytuł dla Ferrari w 1952 r. zdobył Albert Ascari, ostatni w 2007 r. Kim Raikonnen.
Auta Ferrari wygrywały nieprzerwanie w latach 1960-65 wyścig 24h Le Mans. Największe sukcesy w Fomule 1 przyszły w 2000 r. kiedy Niemiec Michael Schumacher, zapoczątkował serię pięciu kolejnych zwycięstw.
Ferrari konstruował samochody z myślą o wyścigach. Powstawały więc krótkie serie, auta były skromnie wyposażone, liczyła się za to moc silnika i osiągi. I tej filozofii firma jest wierna do dziś, choć buduje auta coraz lepiej wyposażone.






JAGUAR
Historia sportowych limuzyn Jaguara rozpoczyna się w 1959 r. z chwilą zaprezentowania modelu Jaguara MkII. Czterodrzwiowe auto, uznawane za osobowe, sprzedawało się najlepiej - ku zaskoczeniu producenta - z silnikiem o największej mocy, wprowadzonym na wyposażenie w 1962 r. R6 o mocy 220 KM. Model MkII był inspiracją dla konstruktorów i stylistów przy opracowywaniu modelu S-Type, zaprezentowanego w 1998 r., którego produkcję zakończono pod koniec 2007 r.
W 2007 r. na rynku pojawił się następca S-Type - Jaguar XF. Łączy styl i osiągi samochodu sportowego z przestrzenią i wyposażeniem luksusowego sedana. Oddaje wiernie filozofię Jaguara: „tworzyć samochody piękne i szybkie”, 
 


CORVETTE
Prace nad legendarnym dziś sportowym modelem Chevroleta Corvette podjęto w 1951 r. Prowadził je Harley Earl, słynny wówczas stylista, który projektował amerykańskie krążowniki pod marką Cadillac. Do budowy auta użyto podzespołów z innych modeli. Konstrukcję auta oparto na stalowej ramie, a nadwozie wykonano z tworzyw sztucznych. Corvette uważa się dziś za pierwsze seryjnie produkowane auto z tworzyw sztucznych. Nazwa wybrana z pośród 200 propozycji pochodzi od nazwy okrętu wojennego a autorem tego pomysłu był fotograf Myron Scott. 









PORSCHE
Porsche to jedna z najbardziej usportowionych marek samochodowych. Auta tej marki wygrywały najważniejsze wyścigi, a w latach 80. dominowały na wyścigowych torach i rajdowych trasach. Nieoficjalna statystyka mówi, że Porsche w swojej historii zwycieżyło w ponad 2500 wyścigach i rajdach.
Auta oznaczone symbolami GT pojawiły się w 1989 r., kiedy zaprezentowano wersję 928 GT z silnikiem o mocy 326 KM. W 1995 r. powstało Porsche 911 GT1, z przeznaczeniem do wyścigów w kategorii najmocniejszych aut. Rok później model ten zadebiutował w wyścigu 24h le Mans zwyciężając w swojej klasie. W 1988 r. Porsche opracował kolejną wersję wyścigową o zmienionym nadwoziu posiadającym znakomite właściwości aerodynamiczne, radykalnie zmodernizowanym podwoziu, zawieszeniu, oraz z nowym silnikiem. W tym samym roku dwa fabryczne Porsche 911 GT1 Evolution zajęły pierwsze i drugie miejsce w klasyfikacji generalnej 24h Le Mans. Auta wyposażone były w silniki 3.2 biturbo o mocy 600 KM. W wersjach przeznaczonych do ruchu drogowego silniki miały moc 544 KM.