ASPress - czasopisma pedagogiczne

www.aspress.com.pl/prenumerata_2018/
ARCHIWUM WYDAŃ CYFROWYCH

Wydanie specjalne "Fizyki w Szkole"


Zamów

Wydania specjalne "Geografii w Szkole"

2011

2010

2009

2008


Zamów



Historia powstania  * Dane techniczne * Słynne rajdy * Rozwiązania konstrukcyjne
Pierwszy pojazd z napędem na obie osie skonstruowano w 1824 r. a więc ponad pól wieku wcześniej od samochódu.
Jednak dopiero wojskowi amerykańskiej armii jako pierwsi chcieli mieć pojazd, który pojedzie każdą drogą, pokona głębokie rowy  i wyposażony będzie we wciągarkę, tak by mógł poruszać się w każdym terenie.
Więcej


ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE


Samochody sportowe
Słynne modele  * Sportowe sukcesy * Historia marek * Rekordowe osiągi
Historia samochodów sportowych jest prawie tak stara jak same samochody. Pierwszy wyścig odbył się już w 1894 roku na trasie Paryż-Rouen. Co ciekawe - rywalizowały ze soba samochody o napędzie parowym, spalinowym i elektrycznym. Trasę 120 km najszybciej pokonał samochód o napędzie parowym, ale został zdyskwalifikowany za niedozwolone przeróbki.


Sztuka dziennikarska
Czym są media  * Jak pisać * Jak robić karierę * Jak nie zwariować
Dziś więcej ludzi pisze niż czyta.  
Takie możliwości stworzył Internet i telewizja komórkowa. Czy to oznacza koniec dziennikarstwa, czy jego nowa era? Czy to co dzisiaj obserwujemy w mediach – wpisy na portalach społecznościowych, blogi są dziennikarstwem czy tylko zabawą pasjonatów internetu?



Baza danych
Władza * Pieniądze * Intrygi * Uczucia * Polityka
Dla współczesnego człowieka korporacja jest ważniejsza od rodziny. Korporacja daje awanse, władzę i pieniądze, ale żąda bezwzględnego podporządkowania, potem wysysa z ludzi energię a na końcu wypluwa człowieka na zewnątrz. A co się dzieje, kiedy człowiek nie chce podporzadkować się procedurom i normom korporacyjnym? Czy można pracować w korporacji i być normalnym człowiekiem? Czy jest życie poza korporacją?


Ebooki 


Więcej

Artykuły archiwum

08.02.2017

„Hans im Glück”... czyli dlaczego i jak zrobić z bajki historyjkę obrazkową

Teksty literackie są w większości przypadków pisane językiem, którego zrozumienie będzie przysparzało wielu kłopotów naszym uczniom, którzy najczęściej w ramach edukacji szkolnej nie przekraczają poziomu biegłości językowej A2+ lub B1. 
Użyte struktury gramatyczne i słownictwo, czasami także specyficzny styl mogą wpływać na nich demotywująco. Pewnym rozwiązaniem będą tu uproszczone wersje tekstów, których jest coraz więcej w ofercie różnych wydawnictw edukacyjnych. Proponujemy jednak wybrać inną drogę. I tak np. można opracować dla uczniów historyjkę obrazkową w oparciu o tekst bajki
lub zaproponować przygotowanie inscenizacji w oparciu o samodzielnie napisany scenariusz.
Za przykład posłuży nam bajka braci Grimm o „Szczęśliwym Jasiu” (niem. Hans im Glück“). W pierwszych dwóch załącznikach umieściliśmy zadania, których celem jest wprowadzenie w temat. Z bajki dowiadujemy się, że Jaś pracował przez siedem lat u gospodarza. Z jakimi zwierzętami miał do czynienia? Uczniowie znają najprawdopodobniej nazwy niektórych z nich. Pewnie nie zawsze wiedzą jednak, jak tworzy się prawidłowo formę liczby mnogiej lub jakimi czasownikami opisać czynności gospodarskie związane z tymi zwierzętami. Zadanie z załącznika nr 1 pozwoli im na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z tego zakresu. Zanim uczniowie zapoznają się z perypetiami Jasia, mogą zastanowić się nad tym, jakie wynagrodzenie byłoby najbardziej odpowiednie za siedem lat jego pracy. W załączniku nr 2 zaprezentowane są różne możliwości (także te pojawiające się w bajce). Zadaniem uczniów jest wybranie najbardziej adekwatnego wynagrodzenia i uzasadnienie wyboru oraz wyjaśnienie, dlaczego inne opcje są mniej odpowiednie. Faza pracy przed prezentacją tekstu może zostać poszerzona o dodatkowe zadania.
W kolejnej fazie można by czytać lub odsłuchać tekst bajki trenując w ten sposób sprawność czytania lub słuchania ze zrozumieniem. Można znaleźć go np. na stronie internetowej „Projekt Gutenberg-DE” (http://gutenberg.spiegel.de) lub na stronie www.grimmstories.com (tutaj obok wersji niemieckojęzycznej znajdziemy także tłumaczenia tekstu na język angielski, polski i inne). Na stronie librivox.org znajdziemy natomiast aż dwa zbiory nagrań bajek, wśród których znajduje się także nagranie bajki o „Szczęśliwym Jasiu”.
Zamiast tego proponujemy przedstawienie uczniom bajki w formie historyjki obrazkowej. Obrazki z załącznika nr 3 można zaprezentować na różne sposoby:
1. we właściwej kolejności – wtedy uczniowie opowiadają, co widzą na poszczególnych obrazkach, korzystając przy tym z podanego słownictwa dostosowanego do poziomu biegłości A2/A2+;
2. w zmienionej kolejności (wtedy obrazki należałoby wyciąć i pomieszać/ w lekko odmienionej wersji można podać, który z obrazków jest pierwszy i ostatni) – w tym przypadku zadanie uczniów polegałoby, nie tylko na opisie obrazków, ale przede wszystkim na ułożeniu ich w logiczny ciąg;
3. z brakującym elementem (wtedy należałoby z historyjki usunąć jeden lub więcej rysunków) – uczniowie mieliby wtedy za zadanie wymyślić, co mogłoby dziać się na obrazku, którego brak. Niezależnie od formy prezentacji uczniowie mogą pracować samodzielnie, w parach lub w małych grupach.
Użycie tego typu historyjek obrazkowych ma w dydaktyce języków obcych dość długą tradycję. Jednymi z najbardziej znanych są historyjki z serii „Vater und Sohn” (e.o.plauen, 1934-37). Stwarzają one wiele możliwości dydaktycznych i przede wszystkim przyczyniają się do zróżnicowania aktywności lekcyjnych. I tak można np.:
a) dopisywać do obrazków dialogi (jak w komiksach w chmurkach nad głowami bohaterów),
b) dorysowywać obrazki opowiadające o tym, co działo się wcześniej lub później,
c) mieszać różne historyjki i wymyślać na tej podstawie nowe,
d) wymyślać tytuły do poszczególnych obrazków,
e) rozdawać uczniom różne obrazki – każdy opisuje wtedy swój obrazek a pozostali uczniowie trenują w ten sposób rozumienie ze słuchu.
Dydaktyzując bajki możemy spróbować samemu tworzyć na ich podstawie historyjki, z którymi będziemy pracować na lekcji. Nie potrzeba do tego wielkiego talentu plastycznego. Czasami wystarczy kilka kresek i odrobina wyobraźni! 
Więcej przeczytacie w artykule Sebastiana Chudaka „Hans im Glück”... czyli dlaczego i jak zrobić z bajki historyjkę obrazkową lub przedstawienie teatralne - w najnowszym wydaniu (1/2014) Języka Niemieckiego.

Powrót